”I demokratins väsen ligger något av detta att uppfatta och erkänna det ovanliga hos de vanliga människorna och låta det komma till sin rätt.” 

Honorine Hermelin

I juni 2019 köpte Agneta via företaget Vendelkråka FAB fastigheten Lilla Ulfåsa, Julita socken,  Katrineholms kommun.

I denna byggnad drevs mellan 1925 och 1954 Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelsta av Elisabeth TammAda NilssonHonorine HermelinKerstin Hesselgren och Elin Wägner.

Tillsammans med ett antal samarbetspartners avsåg Agneta återöppna skolan hösten 2021, i samband med firandet av 100årsdagen av genomförandet av kvinnlig rösträtt. Många frågor som var på agendan då; – miljö, hållbarhet, fred, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, kvinnohälsa, inkludering & jämlikhet är brännande aktuella även idag. Tanken var att erbjuda allmänheten en öppen, rolig och modig tummelplats för demokratiutveckling, samtal och berättande. För radikal vänlighet och tro på bildning och konst. En plats för förändring och lust att skapa nytt.

Den pionjära pedagogik som präglade kurserna på Fogelstad ligger nära gestaltmetodikens holistiska perspektiv och mål att vara autentisk i relation till sig själv, till andra och till omvärlden. Många av skolans idéer; att mötas över klassgränser, Martin Bubers dialogfilosofi (hans mest kända verk Jag och Du kom ut 1923), rollspelet Komtemåtta, muntlig och skriftlig framställan och tanken att varje människa både har något att lära ut och något hon kan lära sig, är goda hörnstenar i det fundament som bygger en fungerande demokrati: Nämligen medborgare som tänker och talar fritt och självständigt, känner tillit till nästan, har mod till förändring och respekt för alla människors lika värde.

Under våren 2020 hade Insamlingsstiftelsen Fogelstad ordnat egen finansiering och krävde utan föregående dialog att få köpa fastigheten före avtalens utgång. Därmed började projektet arbeta i strid med sin egen värdegrund. Sedan juni 2020 är Agneta bortkopplad både från stiftelsen, huset och sina egna idéer. Hon skriver istället en pjäs om sin sorgliga erfarenhet av hur kollektivens maktkamp, byråkrati, jäv och bristande transparens ställer sig i vägen för den fria individens mänskliga tro på godhet och behov av poesi.