”Att det ska va så svårt ändå det där med kärleken. Antingen blir det för mycket eller så blir det för lite, eller så blir det ingenting alls:”

Vasa-spelet av Charlotta Huldt Ramberg

TEATER

Agneta Wallin är utbildad i skådespeleri vid teaterhögskolan i Stockholm (Den dansande Skådespelaren) och GITIS i Moskva (Master). Hon har varit yrkesverksam sedan 1991 på fria grupper, privatteater samt ganska många stads- och länsteatrar. Lite TV. Mest bekant är hon för föreställningen ”BANG -krig, kärlek & karriär” i regi av Judith Hollander. Den hade premiär 2004 har blivit radioteater och dokumentärfilm av Maj Wechselman och den spelar fortfarande. Sin främsta inspiration har hon hämtat hos Marcus Groths metod ”Den lata skådespelarens sceniska möjligheter”. Fast Agneta är inte lat. Hon är fysisk. Och modig.

 

STAND UP

Agneta är komiker också. Som en periodare. Hon debuterade ganska ogenomtänkt på Kungsträdgårdens stora scen under Vattenfestivalen nån gång på 90-talet. Därifrån klev hon via Släng-dej-i-brunnen ut på en lång räcka klubbgig runt om i landet och ibland även till  utlandet, t ex  Fringe i Edinburgh och med Försvarsmaktens Fältartister. Hon har gjort två egna föreställningar; Svar på tal (lovtal till genusflummet) och Wallin street (om pengar) och grundat den prisbelönta klubben Lobbyn -komiker för och emot samhällsutvecklingen.

 

DRAMATIKER

Efter några år som skådespelare, när Agneta hunnit med att dö som Antigone, dö som Julia, blivit stympad och våldtagen som Lavinia och kärlekstörstat som Martirio och börjat inse ramarna för en ung kvinna i världsdramatiken (och i verkligheten), utbildade sig till dramatiker vid Biskops Arnö i avsikt att göra feministiskt avtryck på samtidsdramatiken.

Hon har skrivit pjäserna Tintin & Piratkopiorna och Akvarium, dramatiserat En Herrgårdssägen av Selma Lagerlöf och Solange av Willy Kyrklund och skrivit TV-manus och på uppdrag av organisationer och företag inom projektet Kultur i Arbetslivet. (t ex Vårdförbundet, Electrolux, Pharmacia)

 

FÖRTROENDEUPPDRAG

2016 Enmansutredning om Konstnärlig kvalitet hos de Fria grupperna för Uppsala Kommun.

 

OFFICIANT

Teaterkonstens rötter söker sig mot samma djupt liggande källa som de traditionella ceremonierna.
Agneta tror på människans behov av ritualer och får ibland förtroendet att verka som officiant.
Hon är utbildad till detta hos Humanisterna.
Det betyder att hon leder en högtidlig, magisk, icke-konfessionell, poetisk eller rolig ceremoni vid något av livets stora skeenden.
Till exempel begravning, barnvälkomnande eller vigsel.
Var, när, hur? Det gör ni upp tillsammans. Fantasin har inga gränser.
Agneta leds av mottot att det inte behöver gå till så som du tror att det bör eller måste.
Det viktiga är att det blir autentiskt, genuint och personligt. Och blir ett minne för livet.
Livet kan vara storslaget, vackert och heligt utan att någon Gud är inblandad.

”What greater wound is there than a false friend?”

Antigone, Sofokles